woensdag 4 maart 2015

Hoe ik mijn kwasten reinig


Make-up kwasten moeten regelmatig gereinigd worden, liefst één keer per week. Tussen de haren van onze kwasten kunnen bacteriën komen, dit kan door vb. onze huid schilfers, een puistje, make-up, enz. daarom is het belangrijk dat we ze toch reinigen.

Bijna alle cosmetica merken hebben producten in hun gamma om kwasten te reinigen. Kwastenreinigers zijn vloeibaar en hebben vaak een aangename geur, deze kun je zowel nat als droog gebruiken. Ik gebruik babyshampoo om mijn kwasten mee uit te wassen. Het hoeft niet perse Zwistal te zijn, je kan gelijk wel babyshampoo gebruiken. Let er gewoon op dat de shampoo niet te agressief is. 

Babyshampoo gaat de haren van de kwast zacht reinigen of het de bacteriën dood kan ik niet precies zeggen maar ik veronderstel van wel omdat dit voor baby's word gebruikt. Cosmetica merken geven vaak zelf aan om babyshampoo te gebruiken en ik heb het ook zo geleerd op school. 

Waarom nu precies babyshampoo?
Dreft of afwasmiddel, shampoo's voor volwassenen, douchegel, handzeep enz. zorgt er voor dat de lijm waarmee de haartjes vast hangen gaat oplossen. Op lange termijn gaan deze ervoor zorgen dat je kwast haar gaat verliezen. Bij Dreft of afwasmiddelen kan het zelf voorvallen dat je haren stug gaan aanvoelen. Gebruikt voorgaande producten dus nooit om je kwasten te reinigen.

Babyshampoo is heel zacht en bevat weinig agressieve stoffen die slecht zijn voor je kwasten. Je kan babyshampoo met zeep nemen maar dan moet je wel goed naspoelen of je neemt een babyshampoo zonder zeep. 

Om je kwasten te reinigen gebruik je dus best babyshampoo of een specifiek producten van een cosmetica merk. Dan kan je in principe niks fout doen en dan geef je je kwast de beste verzorging.

Zo was ik mijn kwasten.


Zoals je kunt zien zijn mijn kwasten goed 'vuil', ik heb ze vorige week nog maar uit gewassen.  Ik hou mijn penseel met de haren naar beneden onder stromend water en dan doe ik een pompje Zwistal op mijn borsteltje en wrijf ik voorzichtig met mijn kwast in de shampoo. Ik was mijn kwast uit op de zelfde manier als ik hem gebruik. Ik spoel de kwast vluchtig af en dan gebruik ik nog een beetje shampoo, als het schuim niet meer verkleurd weet ik dat hij schoon is.





Daarna neem ik de haren tussen mijn vingers en masseer ik zacht de shampoo uit onder stromend water ook nu hou ik de haren naar beneden. 

Ik sta altijd versteld hoeveel foundation er uit mijn foundation kwast komt. 




Na het uitwassen van een penseel dat ik gebruikte voor een smokey eyes.

Als de kwast goed is gereinigd en grondig is uitgespoeld neem ik een handdoek en dep ik hem goed uit. Vergeet ook het handvat niet!

Je hebt niet perse een borsteltje nodig om je kwasten te wassen. Je kan de shampoo op je handrug doen en dan een zachte beweging maken of je kan het natuurlijk in masseren. 

Hoe laat ik mijn kwasten drogen?

Laat je kwasten nooit rechtop drogen! Het vocht dat uit de haartjes loopt kan in het hout van het penseel trekken waardoor het penseel gaat opzwellen. De haartjes kunnen ook paraplu gaan staan waardoor je de vorm en het model van je kwast verliest. Het water kan er ook voor gaan zorgen dat de lijm los komt of dat het handvat gaat roesten.

Het beste dat je kan doen is je kwasten naar beneden laten drogen maar dit is niet zo evident. Ik steek mijn grote kwasten zoals poeder- en blush kwasten in een speciaal netje. Ik laat ze hierin drogen zo behouden ze hun vorm. Door de mazen in het net kan het vocht makkelijk weg. 


Ik vind dit werkje verschrikkelijk maar ik probeer het elke weet te doen als ik daarna mijn kwasten gebruik weet ik ook weer waarom. Ze geuren zo lekker, ze glanzen mooi en ze voelen zo zacht aan! 

Zwitsal of babyshampoo vind je in elke supermarkt of drogist en zelf bij de apotheker. Waar ik de netjes en het borsteltje vandaan heb kan ik helaas niet vertellen want ik heb ze gekregen.  

De netjes zijn van Boozyguard, je kunt ze bestellen in de webshop van de Boozyshop voor 4.95€. Op deze webshop kun je een gelijkaardig tooltje bestellen om je kwasten mee te wassen de 'Brushegg'! Deze webshop levert ook in België!


Hoe reinig jij je kwasten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten