woensdag 16 juli 2014

Behaarde benen?

Vrouwen met behaarde benen en/of oksels een nieuw  modefenomeen? Blijkbaar wel. Persoonlijk zou ik het zelf niet doen omdat ik het gewoon niet mooi vind en me er zelf ook niet goed bij voel. Maar ik stel me wel de vraag waarom andere vrouwen dit doen. Is het om te laten zien dat geschoren lichaamsdelen niet noodzakelijk zijn om er toch vrouwelijk uit te zien? Of is het eerder een uitvlucht om niet te hoeven scheren of waxen?


Volgens de 'Hairy legs club' op de sociale netwerksite Tumbler legt onze maatschappij veel te veel druk op onze vrouwelijke schouders. Ze zijn het beu om te voldoen aan het schoonheidsideaal dat onze maatschappij ons oplegt. We hoeven nu eenmaal niet te scheren om mooi en vrouwelijk te zijn. Je kan toch ook gewoon mooi zijn met behaarde lichaamsdelen?

Het is nu eenmaal geen geheim dat van ons vrouwen word verwacht dat we onze benen, oksels en bikini lijn in de zomermaanden gaan scheren of waxen. Doen we dit niet? Dan worden we al snel bekeken. Hierdoor gaan we ons verplicht voelen, iedereen doet het dus wij ook. We voelen ons dus verplicht om te scheren of waxen. Vrouwen met geschoren lichaamsdelen is nu eenmaal een schoonheidsideaal geworden. Het is normaal geworden dat we onze benen en oksels gaan scheren er is geen ontkomen aan. Ieder jong meisje komt op een punt in haar leven dat we ons zullen over geven aan de scheermesjes, epilady's of wax beurten.

Waarom en wanneer zijn we dan beginnen scheren? Want uiteindelijk heeft heeft het toch veel nadelen zoals onze huid die we beschadigen, de tijd die er in kruipt, structuur van de haartjes die verandert en het risico op ingegroeide haartjes. Wel na de wereldoorlogen begon Gilette met advertenties te plaatsen voor scheerspullen voor vrouwen, terwijl er eigenlijk geen vraag naar was. Vrouwen dachten er niet over na. In de films en reclames van voor de jaren '50 pronkten zowel slanke en volslanke vrouwen met hun behaarde oksels en benen.

Onvermijdelijk  werd de trend opgepikt door filmsterren, modellen en andere invloed rijke personen. Rond de jaren '50 werden geschoren lichaamsdelen meer en meer gespot. En uiteindelijk groeide het onvermijdelijk uit tot schoonheidsideaal.

Ik vind het ook gewoon normaal dat we ons gaan scheren, iedereen wil toch van die mooie gladde benen zoals in de reclames (oops daar gaan we weer de media). Ok blijkbaar wilt niet iedereen het maar doen we het gewoon omdat het van ons verwacht word. Ik wil van die mooie gladde benen zoals je ziet in de reclames (die inderdaad verassend meer op tv komen in de zomer dan in de winter).

Zoals ik al zei ik vind het normaal en vanzelfsprekend dat je als tienermeisje begint te scheren. Je hebt het, leer er mee leven en scheer het. Met dat idee worden we opgezadeld. Net zoals het feit dat we maandstonden krijgen. Je bent een vrouw, je krijgt het, leer er mee leven.

Geschoren benen en oksels zien er nu een mooi en vrouwelijk uit. Bovendien vind ik het hygiënischer. Uiteindelijk kies je er zelf voor of je scheert, waxt of het gewoon laat staan. Ik herinner me nog als we Lichamelijke Opvoeding hadden op school en ik of een andere meisje de benen waren vergeten scheren en dat we ons schaamden om het feit dat ze behaard waren. Geloof me in de winter kwamen behaarde benen wel eens voor. Achteraf bekeken is het wel een foute ingesteldheid, het is perfect normaal. Het word gewoon niet geaccepteerd in onze maatschappij. Met gevolg dat we ons gaan schamen als we ons eens niet scheren.

Uiteindelijk  kan je je zelf ook gewoon vrouwelijk voelen met behaarde lichaamsdelen al zou ik dit  persoonlijk niet doen. Het vraagt ook gewoon veel moed en zelfvertrouwen om hieraan mee te doen!  Het schoonheidsideaal dat de media en de maatschappij ons oplegt word eindelijk eens doorbroken!

Wat vinden jullie van behaarde lichaamsdelen? Zou je het overwegen of hou je je toch nog even bij je scheermesjes?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten